Το τελευταίο γνωμικό που κατατέθηκε

Ο Χρύσιππος ο Σολεύς είπε: " "Θα συμπεραίναμε στην περίπτωση ενός όμορφου σπιτιού ότι χτίστηκε για τους ιδιοκτήτες τους και όχι για ποντίκια. Οφείλουμε επομένως, με τον ίδιο τρόπο, να θεωρούμε το σύμπαν σαν το σπίτι των θεών.""

Σάββατο 11 Δεκεμβρίου 2010

Ντίνος Χριστιανόπουλος: Εναντίον


Είμαι εναντίον της κάθε τιμητικής διάκρισης, απ΄ όπου και αν προέρχεται....

Είμαι εναντίον των βραβείων γιατί μειώνουν την αξιοπρέπεια του ανθρώπου. Βραβεύω σημαίνει αναγνωρίζω την αξία κάποιου κατώτερου μου - και κάποτε πρέπει να απαλλαγούμε από την συγκατάβαση των μεγάλων. Παίρνω βραβείο σημαίνει παραδέχομαι πνευματικά αφεντικά - και κάποτε πρέπει να διώξουμε τα αφεντικά από την ζωή μας...

Είμαι εναντίον των χρηματικών επιχορηγήσεων, σιχαίνομαι τους φτωχοπρόδρομους που απλώνουν το χέρι τους για παραδάκι. Οι χορηγίες μεγαλώνουν την μανία μας για διακρίσεις και την δίψα μας για λεφτά΄ ξεπουλάνε την ατομική ανεξαρτησία μας.

Είμαι εναντίον των σχέσεων με το κράτος και βρίσκομαι σε διαρκή αντιδικία μαζί του. Πότε μου δεν πάτησα σε υπουργείο, και το καυχιέμαι. Η μόνη μου εξάρτηση από το κράτος είναι η εφορεία, που με γδέρνει.

Είμαι εναντίον των εφημερίδων. Χαντακώνουν αξίες, ανεβάζουν μηδαμινότητες, προβάλλουν ημετέρους, αποσιωπούν τους απροσκύνητους΄ όλα τα μαγειρεύουν, όπως αυτές θέλουν. Δεξιές, αριστερές, κεντρώες - όλες το ίδιο σκατό....

Είμαι εναντίον κάθε ιδεολογίας, σε οποιαδήποτε απόχρωση και αν μας την πασέρνουν. Όσο πιο γοητευτικές και προοδευτικές είναι οι ιδέες, τόσο πιο τιποτένια ανθρωπάκια μπορεί να κρύβονται από πίσω τους. Όσο πιο όμορφα τα λόγια τους, τόσο πιο ύποπτα τα έργα τους. Όσο πιο υψηλοί οι στόχοι, τόσο πιο άνοστοι οι στίχοι.

Είμαι, προπάντων, εναντίον κάθε ατομικής φιλοδοξίας, που καθημερινά μας οδηγεί σε μικρούς και μεγάλους συμβιβασμούς. Αν σήμερα κυριαρχούν παραγοντίσκοι και τσανάκια, δεν φταίει μόνο το κωλοχανείο΄ φταίνε και οι δικές μας παραχωρήσεις και αδυναμίες. Αν πιάστηκε η μέση του οδοκαθαριστή, φταίμε και εμείς που πετούμε το τσιγάρο μας στο δρόμο. Κι αν η λογοτεχνία μας κατάντησε σκάρτη, μήπως δεν φταίει και η δική μας σκαρταδούρα.
Ντίνος Χριστιανόπουλος

κείμενο του 1977
στο περιοδικό ΔΙΑΓΩΝΙΟΣ,
αρ. 1, Ιανουάριος - Απρίλιος 1979


Εδώ ένα ποίημα του Μιχάλη Κατσαρού

13 σχόλια:

  1. το έξω δεν είναι παρά το μέσα εκφρασμένο
    πως να στηθεί ο κόσμος γύρω μας όπως θα του 'πρεπε, όταν ποτέ μας δε νιαστήκαμε πρώτα να τον αναστήσουμε στο μέσα της ψυχής μας;

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. «Είμαι, προπάντων, εναντίον κάθε ατομικής φιλοδοξίας, που καθημερινά μας οδηγεί σε μικρούς και μεγάλους συμβιβασμούς»

    Φοβερή φράση. Με έκανε να σκεφτώ πόσες εκπτώσεις έχω κάνει μέχρι τώρα στη ζωή μου εξαιτίας των ανόητων μικροφιλοδοξιών μου.

    Καταπληκτική και αφυπνιστική η ανάρτησή σου φίλε μου συνοδοιπόρε. Σ’ ευχαριστώ.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. @ μαμούφι

    Η επανάσταση είναι μία και είναι εσωτερική. Τα σχόλια σου ανάσες!


    @ delta

    Χαίρομαι συνοδοιπόρε, που η ανάρτηση λέει τα ίδια και στους δυο μας :))

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Δεν έχω διαβάσει ποιήματα του.Είχα διαβάσει μια συνέντευξη του στο 01 πριν 15 χρόνια που με είχε συγκλονίσει

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. Ούτε εγώ Vam33. Αλλά συγκλονίστηκα από αυτήν την ομιλία...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. Δεν περιμενα να διαβασω και με απαιτηση μαλιστα την αληθεια απο εναν ανθρωπο σαν και αυτον. Και ειναι απαιτηση προς αυτον. Προς εμας τους υπολοιπους ειναι αναγκη και καποιες φορες απαιτηση. Η θεοποιηση του εγω φερνει και την εξιλεωση. Ειδικα οταν πεσουμε κατω απο το ατομικο μας βαθρο, αυτο που χτιζει ο καθενας απο μας ξεχωριστα. Το βαθρο, το χρησιμοποιει ο καθενας οπως θελει. Αλλος για να εισπραξει το χειροκροτημα και να δωσει τροφη στον εγωκεντρισμο του, και αλλος για να κανει διδασκαλια, αμεροληπτα και χωρις κερδος. Το δευτερο ανεκαθεν απο απαρχης της ιστοριας του ανθρωπου ηταν για λιγους. Και αυτοι οι λιγοι εμειναν στην ιστορια σαν φωτεινες οντοτητες και παραδειγμα.

    Χρονια πολλα αγαπητε φιλε και καλη χρονια με υγεια.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  7. συγκλονιστική και η ομιλία και τα σχόλια των φιλων παραπάνω.
    Τι να συμπληρωσω?Τίποτα.

    http://www.youtube.com/watch?v=rmWGaKgXnHM

    καλημερα Ιπταμενε εκει στον ιερο βορρά ....
    τα σεβη κι ευχομαι να τα πουμε συντόμως

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  8. Αυτά τα εναντίον που μας συντρόφευσαν. Καλή χρονιά να έχεις και πάντα να μας δίνεις τέτοιες στιγμές.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  9. Εν αρχή ην ο ήχος, ΠΕΤΑΛΟΥΔΑ, ΜΑΥΡΗ ΝΤΑΛΙΑ

    Καλή χρονιά σε όλους και ευχαριστώ για τις ευχές και τα σχόλια.

    ΥΓ. Συγνώμη για την καθυστέρηση αλλά έλειπα διακοπές...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  10. Ιπτάμενε Ολλανδέ,
    καταπληκτική ροκιά του Χριστανόπουλου.
    Ιδανική για την σημερινή εκπομπή.
    Υ.Σ. συνεχώς εκπλήσσομαι μαζί σου.
    Όπου κι αν σταθώ σε κάτι όμορφο, βλέπω την υπογραφή σου απο κάτω.
    Χαίρομαι.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  11. Επίκουρε,
    "ροκιά" ήταν πράγματι :))

    Είναι λυπηρό που τέτοιοι άνθρωποι δεν είναι γνωστοί στο ευρύ κοινό.
    Σε ευχαριστώ για τα καλά σου λόγια αλλά δεν είναι παρά μια όμορφη "ροκιά" που έτυχε να πέσει στην αντίληψη μου. Έτσι και η εκπομπή σου, συλλέγοντας ότι όμορφο πέφτει στην δικιά σου αντίληψη, συνεισφέρει στην αλλαγή αυτής της κατάστασης.

    Να είσαι καλά ότι κι αν κάνεις.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  12. Ας μην τους παίρνουμε και όλους τοις μετρητοίς.

    Τον θυμάμαι τον Χριστιανόπουλο, μέρες του 92, αλλά και χρόνια αργότερα, να τριγυρνά σ' όλη τη θεσσαλονίκη με χρυσό αστράκι της βεργίνας καρφιτσωμένο στο πέτο, και να κάνει τεμενάδες σε διάφορους ισχυρούς.

    και παλιότερα, με απίθανα επιχειρήματα να πλασάρει πίνακες απίθανων ζωγράφων σε καλοστεκούμενες κυρίες, μεταξύ τους και η νουνά μου...

    Σαλονικιώτικη μιζέρια μου φέρνουν στο νου οι στίχοι και η φάτσα του, τίποτε άλλο

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  13. Ανώνυμε, δεν γνωρίζω την ιστορία του και ούτε έχω λόγους να σε διαψεύσω. Παρ' όλα αυτά τα λόγια του, άσχετα αν ο ίδιος δεν μπόρεσε όπως μας λες να τα ακολουθήσει σε κάποια φάση της ζωής του, εμπεριέχουν ένα ηθικό πρόβλημα που δεν αλλάζει από το τι διάλεξε αυτός. Αυτόν μπορούμε να τον κρίνουμε για τις επιλογές του. Το ηθικό πρόβλημα όμως παραμένει και αυτό είναι πιο σημαντικό για εμένα.

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Εγγραφή μέσω email

Enter your email address:

Blog Widget by LinkWithin